duminică, 26 februarie 2012

Placinte de cartofi transilvanene

Rețeta asta o știu de la bunica mea. Plăcinta cu cartofi este destul de populară în zona Văii Jiului, probabil și în alte zone, mai ales că am întâlnit oameni care o cunosc sub alte denumiri. Este o rețetă simplă, ce necesită puține ingrediente, dar care necesită mai mult timp de preparare.

Ingrediente
- cartofi (noi am folosit vreo 5-6 cartofi imenși fiind mulți amatori în zonă)
- făină
- 2-3 ouă (noi am folosit 4 ouă pentru că am avut mulți cartofi)
- telemea de vacă sărată (300-600 gr)
- ulei

Nu am pus măsuri la îngrediente pentru că totul depinde de cantitatea de cartofi folosită. În funcție de câți cartofi sunt, se stabilesc următoarele: numărul de ouă, lingurile de făină și mai ales brânza. Brânza se pune după gust. Eu am folosit mai jos aproape 600 de grame de brânză pentru că doream să i se simtă bine gustul.

Primul pas este curățatul cartofilor. 4 cartofi mari ajung pentru 3-4 persoane. Noi am folosit vreo 6 cartofi jumbo pentru vreo 7-8 oameni.
Apoi cartofii se dau prin răzătoare. Recomand pe cea mare, pentru că fășiile fiind mai mari se prind mai bine între ele și arată mai frumos decât cele micuțe și subțirele.
După ce ați terminat cu cartofii, se pune făina. Câteva linguri pline, pentru a se prinde compoziția. E foarte important să puneți destulă faină, altfel plăcintele nu se vor lega bine în tigaie. Trebuie doar să puneți destul încât să vă asigurați că toți cartofii s-au acoperit binișor cu făină.
Pasul 3, puneți ouăle într-un bol (sau farfuriuță) și le bateți ca pentru omletă.
Apoi ouăle bătute se toarnă peste compoziție. Noi inițial pusesem doar 2 ouă, dar apoi am văzut că nu s-a prins compoziția așa cum trebuie. Astfel că am mai pus 2, ajungând la un total de 4 ouă. După cum spuneam, au fost mulți cartofi. Dar după ce au fost puse toate ouăle trebuie amestecat totul foarte bine. Eu prefer să fac asta cu mână, pentru că pot să amestec compoziția mult mai bine.
Ultimul pas este să radeți brânza deasupra compoziției. Eu am folosit între 500-600 de grame de telemea sărată. Prefer ca sarea să vină din brânză, să nu fie nevoie să mai adaug eu apoi.
brânzica
procesul de ucidere a brânzicii
Ultimul pas - amestecați totul din nou. Mai ales că brânza trebuie să fie peste tot în compoziție. Amestecați vreo 2 minuțele până totul devine ca un fel de pastă uniformă. Când vi se pare că totul este destul de lipicios, atunci e timpul să încingeți tigaia.
Când uleiul este încins, se pune o bucată de compoziție în tigaie și se întinde cât mai mult posibil. Cel mai important lucru este ca plăcinta din tigaie să fie cât mai subțire, astfel se va pătrunde perfect fără să rămână porțiuni arse și altele nefăcute. Eu puneam cam jumate de spatulă de compoziție în tigaie. Și o întindeam repede (în primele 30 de secunde).
Când o parte se rumenea, doar o întorceam pe partea cealaltă, ca pe o clătită. E foarte important să fie păzite, pentru că uneori 2 minute de neatenție pot duce la arderea plăcințelei.
Când e gata și aburindă se poate servi alături de puțină brânzică (pentru cei care doresc un gust mai accentuat) sau puțin ketchup sau sos salsa. După preferințe. Noi le-am păpat mai mult simple, alternând din când în când cu puțin ketchup picant. Am înțeles că merg perfect și cu iaurt sau un sos de tzatziki, dar noi încă nu am încercat.
Dat fiind că fiecare plăcințică durează între 5-10 minute să fie gata, este o rețetă care durează mai multicel. Dar e grozavă atunci când ai o mică petrecere. Partea proastă este că niciodată nu vei avea mai mult de una în farfuria de plăcințele *gata*. Mi-ar fi plăcut să vă arăt o poză cu o stivă de plăcinte, dar s-au mâncat toate cât au fost fierbinți. Nu am putut decât să mă bucur că au fost pe placul publicului.

3 comentarii:

  1. Cartofii se dau prin razatoarea mica si se adauga o lingura de zahar in compozitie! Daca aveti branza de oaie este perfecta!

    RăspundețiȘtergere
  2. Super reteta multumesc mult A Grama!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Cartofi se scurg de apa inaite sa pui restul ingredientelor. Părerea mea 🤗

    RăspundețiȘtergere