marți, 6 martie 2012

Paprikas de cartofi (iute)

În partea noastră de țară, mai precis în Valea Jiului (Ardeal), Paprikașul e mâncarea tradițională rămasă în zonă din vremea ocupației austro-ungare. De aceea și până în ziua de azi, ingredientul de bază a rămas boiaua de ardei (de preferință făcută în casă și iute!).

Pentru mine, Paprikașul (Mâncarea de cartofi) era mâncarea copilăriei, mai ales iarna când veneam obosită de la joacă după o zi întreagă pe derdeluș. Când eram mică, bunica mea mă stresa cu câte o costiță de porc afumată, pe care o arunca printre ingrediente. Nu prea eram eu fan. Mereu am preferat paprikașul cât mai simplu și mai iute. În schimb nu refuzam niciodată combinația cu mâncarea de mazăre, astfel fiind o adevărată revoluție a gusturilor.

Ingrediente
- 1 kg de cartofi
- pasta de roșii (sau bulion) 250 gr.
- boia (făcută de noi din ardei iuți de Ohrid)
- o bucată de ceapă + 1 praz
- morcovi + roșii + alte legume după preferințe
- smântână
- legume uscate (noi le luăm la kilogram de la metro Ruse)
- rozmarin, busuioc, pătrunjel, oregano.

Se taie cartofii în cubulețe mici.
Apoi morcovii se dau pe răzătoare, de preferință se cere atenție ca să nu ajungeți si cu degețelele pe răzătoare cum am mai ajuns eu uneori din neatenție.
Apoi vine rândul prazului și al cepei să fie mărunțite.
Se pune totul într-o tigaie. Peste ceapă se aruncă 2-3 linguri sănătoase de legume uscate (puteți pune și mai mult dacă preferați astfel) și apoi se toarnă puțin ulei peste compoziție.
Aruncăm peste și morcovii dați pe răzătoare și amestecăm cu spor.
Mai punem puțin ulei în cazul în care acest lucru este necesar și apoi lăsăm totul la călit la foc mic. Doar câteva minuțele durează totul.
Vine deja timpul să punem și niște mirodenii. Noi am ales să aruncăm peste mâncare un strop de rozmarin și busuioc. Mirodeniile se pot schimba după gust dacă nu le simpatizați pe acestea.
A venit și rândul cartofilor să facă *țuști* în tigaie la scurt timp după.
După cum vă spuneam și la început, pentru noi boiaua este cel mai important ingredient. Așa că am pus fără milă (ar zice unii). Dar avantajul este că fiind home-made știm cu exactitate cât de iute este și cât putem îndura.
Lăsăm totul la foc mic apoi pentru vreo 15-20 de minute.
Totul depinde de cartofi, pentru că unii cartofi din comerț au nevoie de timp mai mult pentru a deveni mai fragezi. Sau cel puțin așa ni se pare nouă.
Între timp se prepară sosul din pastă de roșii și cu puțină smântână. Mai sus se vede și punga de legume uscate despre care vă vorbeam. Ca să știți ce să căutați pe viitor.
Am dres sosul și cu puțin pătrunjel și oregano, totul pentru un gust mai intens.
Apoi pur și simplu am turnat și sosul în tigaie peste cartofi și am amestecat până s-a uniformizat toată mâncarea. Smântâna este opțională. Puteți turna peste cartofi doar bulion (mai ales dacă aveți unul de casă) sau pastă de tomate.
Întreaga bucătăreală durează cam 40 de minute cel mult, asta cu tot cu bucățitul legumelor. În cel mai rău caz de ajunge la vreo 50 de minute în funcție de cât de repede se pătrund cartofii. Noi îi preferăm de obicei pe cei din grădina mamei, adică tot din Ardeal.
Nota Redacțională: Autoarea acestui articol, Ungureanu-Maier Claudia s-a convertit la vegetarianism în urmă cu vreo 16-17 ani. Și de atunci tot descoperă lumea dincolo de carne. Așa că ea se va ocupa de vegetarienii ce ne calcă pragul. Sunt sigură că vă vor încânta și rețetele ei, mai ales că deja a început postul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu